החזר נסיעות: כמה אתם אמורים לקבל ומה חובת המעסיק?

איריס קליין2 דקות קריאה
מי מקבל החזר נסיעות ומתי?
שתף:

הגעה למקום העבודה שלנו מדי יום מתבצעת באמצעות הרכב הפרטי שלנו, אוטובוס, רכיבת אופניים או – אם התמזל מזלכם לגור קרוב למשרד – ברגל. עם זאת בכל כלי שתבחרו להגיע למקום העבודה, במידה ותהיה הוצאה כספית שמצריכה הגעה באמצעות כלי תחבורה, הוצאה זו תחוזר לכם בצורת החזר נסיעות. החוק קובע שכל עובד הזקוק לצורך הגעה למקום עבודתו, לכלי תחבורה כגון אוטובוס או רכבת, זכאי יהיה לקבל עבור הוצאה הזו מהמעסיק שלו, השתתפות במימון של הוצאות בגין נסיעה לעבודה ונסיעה חזרה – מהעבודה חזרה לביתו. כך נקבע בצו הרחבה שחל על כל עובד במשק, שלא כולל בתוכו מקרים מיוחדים. אז למי מגיע החזר נסיעות? כמה מגיע ועוד, נפרט על כך בהמשך.

 

גובה ההחזר של הוצאות הנסיעה

השתתפות המעסיק בהחזר הוצאות נסיעה של העובד אמורה להיות מחשובת בהתאם למחיר הנסיעה המוזל ביותר באוטובוס. החזר הוצאות ייקבע על פי העלות היומית הנדרשת לנסיעה אל מקום העבודה וממנו, והוא לא יעלה על הסכום היומי המקסימלי. עם זאת, למעסיק שמורה הזכות לקבוע החזר נסיעות חודשי כולל בסכום שווה ערך לעלותו של כרטיס “חופשי חודשי”. כמו כן, במקרה שעובד יאלץ להגיע לעבודה שלו בנסיעה במספר אוטובוסים, יהיה זכאי בהשתתפות מטעם המעסיק שלו, גם במחיר של הנסיעה הנוספת, זאת בתנאי שהוא נאלץ באמת לנסוע באוטובוס נוסף כדי להגיע לעבודה וכשמדובר בלא פחות משלוש תחנות. הזכות לקבלת החזר נסיעות וגם סכום ההוצאה העדכני והרלוונטי, נקבעים בצו הרחבה שמתעדכן מדי תקופה. הסכום המעודכן של החזרת הוצאות הנסיעה לשנת 2019 עומד על 22.60 ש”ח.

 

תוכלו לחשב את גובה החזר הנסיעות בהתאם לסוג הנסיעה ולמרחק, וניתן לבחון את מחירי הכרטיסים השונים באמצעות אתר דן | אתר אגד | אתר קווים | אתר מטרופולין | אתר הרכבת | רפורמת התחבורה הציבורית

 

החזר נסיעות - מי מקבל?
החזר נסיעות מגיע לכל מי שצריך אוטובוס כדי להגיע למשרד

 

למי מגיע החזר נסיעות?

​לפי הפסיקה, עובד שזכאי להחזר הוצאות נסיעה בתחבורה ציבורית, הוא כל עובד שמתגורר במרחק של 500 מטר ממקום העבודה או יותר. ישנם מצבים בהם עובדים מסוימים יהיו זכאים להחזר נסיעות גם אם הם גרים קרוב יותר, זאת במידה וקיימת מוגבלות כלשהי בניידות. חשוב לזכור שההחזר ניתן לעובדים בתנאי שמקום העבודה אינו מספק הסעה, וכן בתנאי שאין לעובד רכב חברה. מי שמתגורר במקום העבודה עצמו, כדוגמת עובדי מלון הלנים בבית המלון במהלך השבוע, זכאי לקבלת החזר נסיעות רק בגין הימים בהם נסע הביתה ובחזרה בפועל.

 

 

איך מחושב גובה החזר נסיעות?

בכל הנושא של חישוב החזר הוצאות הנסיעה, לוקחים בחשבון אך ורק את ימי העבודה של העובד שעבד לאורך תקופה של חודש ימים ומחשבים רק אותם בהתאם לכמות הנסיעות (הלוך ושוב) שנאלץ העובד לעשות ביום עבודה אחד. כאמור, במידה ועובד משתכן באתר העבודה הוא יהיה זכאי להחזרי נסיעות רק בימים שהוא חוזר לבית מגוריו. יש להדגיש שעובד זכאי להחזר של הוצאות נסיעה גם במידה ואין בפועל שום תחבורה ציבורית מהמיקום בו הוא מתגורר שמגיע למקום העבודה שלו, משמע, גם אם הוא לא עושה שימוש בפועל בתחבורה הציבורית כדי להגיע לעבודה או לחזור ממנה הוא עדיין זכאי לקבל החזר נסיעות. מנגד, מי שאינו זכאי להחזר נסיעות הוא עובד שיש לרשותו הסעה מיוחדת שמביאה אותו לעבודה ומחזירה אותו. בימי חופשה ומחלה, בהם העובד לא מגיע למקום עבודתו, ניתן לנכות משכרו את דמי הנסיעה.

 

החזר נסיעות על עבודה בפועל
תקבלו החזר נסיעות רק על הימים שבהם עבדתם בפועל

 

עובדים במגזרים מסוימים

במגוון ענפים מסוימים כדוגמת ענף האירועים, עובדים שמועסקים באולם אירועים או גן אירועים, יהיו זכאים לדמי נסיעה כפולים עבור כל יום עבודה שלהם. במצבים בהם העובד מסיים לעבוד לאחר שעות הפעולה של כל תחבורה ציבורית (רכבת, אוטובוס), המעסיק יהיה מחויב לדאוג להסעה של העובד חזרה לביתו בתום יום העבודה, לרבות בשעות מאוחרות.   

 

עובדים המועסקים בענפי האבטחה, ניקיון וכו’

עובדים שמועסקים במגזרים הנ”ל יהיה זכאים, יחד עם השתתפות המעסיק בהוצאות הנסיעה לפי צו ההרחבה הכללי, להחזר נסיעות או להסעה להלן:

  • עובד שמקבל ממעסיקו הסעה אך היא מגיעה למקום מרוחק מביתו, וממקום זה עליו להיעזר בכלי תחבורה נוסף, יהיה זכאי להשתתפות המעסיק בהוצאות הנסיעה לביתו מהתחנה שנמצאת בקירוב ליעדה של ההסעה.
  • במצבים בהם אין תחבורה שמגיעה למקום עבודתו של העובד, וגם כאשר העובד מסיים לעבוד בשעה או ביום (מועדים ושבתות) שבו לא פועלת עוד תחבורה ציבורית, חלה על המעסיק החובה לדאוג להסעת העובד על חשבונו. בנוסף, יש לדאוג כי ההסיע תוביל את העובד עד לבית מגוריו.

 

 

בני נוער שמועסקים בלילה

לפי הוראת שעה שתקפה עד לתאריך 1.9.2019, בתקופת חופשה רשמית מהלימודים, ניתן להעסיק בני נוער שהגיעו לגיל 16 שנים, עד לשעת חצות, וזאת רק בתנאי שהמעסיק ידאג להם להסעה כשרה לביתם, על ידי גורם מטעמו ולא בתחבורה שהיא ציבורית, וזאת מיד בתום העבודה שלהם.  

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme